Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Deel deze pagina

Lelystad en omgeving is volop in beweging. De studenten staan daarbinnen altijd centraal. Of het nu gaat om volwassenen die naast hun baan een studie willen beginnen, herintreders, jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt of vmbo-scholieren die voor een volgende stap in hun nog jonge carrière staan, MBO College Lelystad wil een antwoord bieden op alle onderwijs gerelateerde vraagstukken binnen Lelystad en omgeving. Studentenparticipatie en vooral ook ontdekken hoe het onderwijs door de studenten wordt beleefd, speelt een belangrijke rol binnen het college. Het actief betrekken van studenten bij strategische vraagstukken en het evalueren van het onderwijs lukt steeds beter. Niet alleen de inbreng van een zeer actieve studentenraad is daarbij van belang, maar ook, op een niveau dieper, steeds beter georganiseerde klassenvertegenwoordigers. Samen met de studenten en partners, zoals het bedrijfsleven, de overheid, het vo en het hbo, zorgt MBO College Lelystad voor een omgeving waarin studenten nu leren wat zij straks op een vervolgopleiding of in het (lokale) werkveld nodig hebben. 

MBO College Lelystad

Isra Mezoury, 18 jaar

student Bouwkunde, MBO College Lelystad

“We kijken vooral naar hoe we de ervaring van de student kunnen verbeteren”

Isra Mezoury is voorzitter van de studentenraad op MBO College Lelystad waar ze Bouwkunde studeert. Haar interesse ligt bij duurzaamheid, wat ervoor gezorgd heeft dat ze via via uiteindelijk in de studentenraad terecht is gekomen.

Duurzaamheid is samen met sociale innovatie en diversiteit & inclusie de dragende strategische thema’s van de meerjarenstrategie van het ROC van Amsterdam - Flevoland. Daarnaast zijn er vijf andere belangrijke thema’s waar met behulp van kennisnetwerken vorm aan wordt gegeven. Wij vroegen Isra naar de meerjarenstrategie op haar college.

De meerjarenstrategie is nu een tijdje onderweg, hebben jullie als studentenraad in 2022 projecten uitgevoerd die passen binnen de meerjarenstrategie?

“Met de  studentenraad zijn we vorig jaar al met een aantal projecten gestart die passen binnen de meerjarenstrategie. Deze zijn inmiddels al ver gevorderd, bijvoorbeeld de kwaliteitscultuur. Bij kwaliteitscultuur kun je denken aan het ontwikkelen van onderwijs, hoe er les wordt gegeven en hoe de studenten dit ervaren”, vertelt Isra. “We hebben natuurlijk heel veel verschillende studenten op ons college en geen enkele student vindt of doet hetzelfde. Dus hoe krijg je alle studenten toch zo gemotiveerd om wel bij de les te blijven. Hiervoor kijken we bijvoorbeeld naar de resultaten van het Studenttevredenheidsonderzoek (STO). Hieruit kunnen wij informatie halen waar we verder op kunnen acteren, zoals het aanpakken van lesuitval of meer aandacht besteden aan diversiteit. Daarnaast hebben we ook veel overleg met de directie van onze school, waarmee we de pijnpunten die bij de studenten liggen bespreken en wat we hieraan kunnen doen. We gaan daarnaast ook met de verschillende teams in gesprek. Zo hebben we van tijd tot tijd een vergadering met alle coaches om te kijken of er nog zaken zijn waar wij bij kunnen helpen. Bij de kwaliteitscultuur kijken we dus vooral naar hoe we de ervaring van de student kunnen verbeteren om ervoor te zorgen dat de huidige studenten, maar ook de nieuwe studenten denken: oh dit is een leuke school!

Als ik naar de toekomst kijk hoop ik dat studenten meer gemotiveerd worden door de lessen en niet meer denken: ik skip dit uurtje wel. Voorheen zag je dit veel met het online onderwijs. Hier ligt denk ik ook een grote rol voor de docenten, zij kunnen studenten motiveren door alles uit hun vak te halen. Het echt leuk proberen te maken, ook als ze een vak geven waar niet per se de interesses van de studenten liggen.”

MBO College Lelystad

Statistieken

Tevredenheid

medewerkers

7,0

Tevredenheid

studenten

6,8

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

57,6%

Aantal
studenten

1.030

Didactische inzet van digitale tools

Deze filmpjes zijn vervolgens weer makkelijk te embedden in Canvas, het leermanagement-systeem. Hij hoopt er meer collega’s voor te enthousiasmeren. Net als voor slim gebruiken van ChatGPT, bijvoorbeeld bij het maken van een quiz om te toetsen of de lesstof begrepen is. Robin van der Horst: “We hoeven niet allemaal digitaal expert te worden. Ik hoop collega’s vooral te inspireren hoe je digitale tools bewust kunt inzetten voor het onderwijs.”

Het versterken van digitale vaardigheden van docenten en het verder brengen van digitaal onderwijs. Dat is het doel van het in 2020 gestarte roc-brede i-coach-traject. Robin van der Horst, teamleider en docent van de ICT-opleiding in Lelystad, is een van de i-coaches binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland. MBO College Lelystad was een van de eerste colleges binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland dat tijdens corona volledig overging op online onderwijs. Maar digitalisering betekent meer dan online lesgeven. Elke tien weken kunnen onderwijsteams in Lelystad kiezen uit minimaal drie workshops. In de categorie ‘digitalisering’ worden nieuwe tools geïntroduceerd. Onlangs nodigde Robin van der Horst een collega uit Almere uit voor een workshop rond het ‘Blended Golfjesspel’. “Een onderwijskundig spel waarmee docenten kunnen experimenteren met het combineren van on- en offline onderwijs. Welk onderdeel van de les leent zich voor zelfstandig werken? Wat kan online?” Zelf maakte hij voor de opleiding Uiterlijke Verzorging een aantal ‘kennisclips’: tutorial-achtige video’s gefilmd met een GoPro.

De hele stad als leslokaal

Koffiedrinken met bewoners van een verzorgingshuis. Of samen ontbijten in een buurthuis. Het is onderdeel van het lesprogramma van een bijzonder nieuw traject in Lelystad: Pre-Entree. Pre-Entree is bedoeld voor studenten wiens Nederlands nog niet goed genoeg is om de lessen van de Entree-opleidingen te kunnen volgen. In een programma van twintig weken worden zij ondergedompeld in de Nederlandse taal, studie- en digitale vaardigheden en burgerschap. Daarnaast maken ze kennis met de richtingen waar ze binnen Entree voor kunnen kiezen. “Dat doen ze niet alleen in de klas, maar op zoveel mogelijk plekken in de stad”, vertelt Bertina de Vries, projectleider Anderstaligen in Lelystad. “Zo verrijken ze hun woordenschat als consument, klant of deelnemer.” Elk bezoek wordt voorbereid in de klas, legt Bertina uit. “Welke zinnen kun je gebruiken als je in een winkel naar iets op zoek bent? Welke begrippen kom je tegen bij het aansluiten van een lamp?”

De eerste groep heeft het traject afgerond. Hun taalniveau is sterk verbeterd, weet Bertina de Vries. Ze vindt het prachtig om te zien als het studenten lukt ook hun eigen kwaliteiten onder woorden te brengen. “Bijvoorbeeld: ik ben creatief. Of: ik hou van zelfstandig werken. Zo leren ze ook zichzelf beter kennen.” Alle deelnemers zijn inmiddels doorgestroomd naar een Entree-opleiding. Het pre-Entree-traject maakt deel uit van Lelytalent, een project waarin het bedrijfsleven en MBO College Lelystad gezamenlijk kansrijke jongeren voorbereiden op werk. Het zijn juist de branches waarin veel vacatures zijn, zoals de techniek en de zorg, wat hen aanspreekt, zegt Bertina. “Een win-winsituatie dus!”

Meer opties voor studenten Techniek en Technologie

Meer keuze voor studenten, minder werkdruk voor docenten én beter onderwijs. Dat is het resultaat van de clustering van de opleidingen Bouw, Mobiliteit, Logistiek en ICT. In plaats van ieder voor zich opereren deze vier teams nu zo veel mogelijk als één team: Techniek en Technologie. Voorheen had elk van die teams zijn eigen zorgcoördinator, nu hebben ze er samen één. “Het zijn praktische opleidingen die veel met elkaar gemeen hebben”, zegt opleidingsmanager Martijn Koelewijn. “Vaak spelen er vergelijkbare thema’s.” Zo wordt het kwaliteitsborgingssysteem gezamenlijk uitgevoerd. De concentratie van taken leidt tot meer efficiëntie. “Alleen al dat we nu elke drie weken met alle collega’s bij elkaar zitten, scheelt enorm. Je kunt gebruikmaken van elkaars kennis en kunde.” Ook voor de studenten is dat goed nieuws. Waar studenten van elke opleiding voorheen konden kiezen uit drie of vier keuzedelen zijn dat er nu acht. Elk team ontwikkelt twee keuzedelen die voor alle Techniek en Technologie studenten beschikbaar zijn. Martijn Koelewijn: “Docenten kunnen meer tijd aan die modules besteden. Dat komt de onderwijskwaliteit ten goede.” Niet ieder vak is even relevant voor alle studenten: iemand die ICT doet zal niet snel voor een keuzedeel APK gaan. Onderwerpen als veiligheid op de werkvloer of ‘lean werken’ zijn dat wél. “De eigenheid van elke opleiding blijft gewaarborgd, maar waar logisch, versterken we elkaar.” Dat is ook het idee achter de nauwere samenwerking met MBO College Almere binnen de derde leerweg. Binnen dit flexibele onderwijstraject trekken techniek- en technologie-opleidingen van de twee colleges meer samen op. “Daarbij concentreren wij ons op de bouw en Almere op installatietechniek. We verwijzen studenten vaker naar elkaars door. Ook zo valt er voor studenten meer te kiezen.”

MBO College Lelystad

Lelystad en omgeving is volop in beweging. De studenten staan daarbinnen altijd centraal. Of het nu gaat om volwassenen die naast hun baan een studie willen beginnen, herintreders, jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt of vmbo-scholieren die voor een volgende stap in hun nog jonge carrière staan, MBO College Lelystad wil een antwoord bieden op alle onderwijs gerelateerde vraagstukken binnen Lelystad en omgeving. Studentenparticipatie en vooral ook ontdekken hoe het onderwijs door de studenten wordt beleefd, speelt een belangrijke rol binnen het college. Het actief betrekken van studenten bij strategische vraagstukken en het evalueren van het onderwijs lukt steeds beter. Niet alleen de inbreng van een zeer actieve studentenraad is daarbij van belang, maar ook, op een niveau dieper, steeds beter georganiseerde klassenvertegenwoordigers. Samen met de studenten en partners, zoals het bedrijfsleven, de overheid, het vo en het hbo, zorgt MBO College Lelystad voor een omgeving waarin studenten nu leren wat zij straks op een vervolgopleiding of in het (lokale) werkveld nodig hebben.

Isra Mezoury, 18 jaar

student Bouwkunde, MBO College Lelystad

“We kijken vooral naar hoe we de ervaring van de student kunnen verbeteren”

Isra Mezoury is voorzitter van de studentenraad op MBO College Lelystad waar ze Bouwkunde studeert. Haar interesse ligt bij duurzaamheid, wat ervoor gezorgd heeft dat ze via via uiteindelijk in de studentenraad terecht is gekomen.

Duurzaamheid is samen met sociale innovatie en diversiteit & inclusie de dragende strategische thema’s van de meerjarenstrategie van het ROC van Amsterdam - Flevoland. Daarnaast zijn er vijf andere belangrijke thema’s waar met behulp van kennisnetwerken vorm aan wordt gegeven. Wij vroegen Isra naar de meerjarenstrategie op haar college.

De meerjarenstrategie is nu een tijdje onderweg, hebben jullie als studentenraad in 2022 projecten uitgevoerd die passen binnen de meerjarenstrategie?

“Met de  studentenraad zijn we vorig jaar al met een aantal projecten gestart die passen binnen de meerjarenstrategie. Deze zijn inmiddels al ver gevorderd, bijvoorbeeld de kwaliteitscultuur. Bij kwaliteitscultuur kun je denken aan het ontwikkelen van onderwijs, hoe er les wordt gegeven en hoe de studenten dit ervaren”, vertelt Isra. “We hebben natuurlijk heel veel verschillende studenten op ons college en geen enkele student vindt of doet hetzelfde. Dus hoe krijg je alle studenten toch zo gemotiveerd om wel bij de les te blijven. Hiervoor kijken we bijvoorbeeld naar de resultaten van het Studenttevredenheidsonderzoek (STO). Hieruit kunnen wij informatie halen waar we verder op kunnen acteren, zoals het aanpakken van lesuitval of meer aandacht besteden aan diversiteit. Daarnaast hebben we ook veel overleg met de directie van onze school, waarmee we de pijnpunten die bij de studenten liggen bespreken en wat we hieraan kunnen doen. We gaan daarnaast ook met de verschillende teams in gesprek. Zo hebben we van tijd tot tijd een vergadering met alle coaches om te kijken of er nog zaken zijn waar wij bij kunnen helpen. Bij de kwaliteitscultuur kijken we dus vooral naar hoe we de ervaring van de student kunnen verbeteren om ervoor te zorgen dat de huidige studenten, maar ook de nieuwe studenten denken: oh dit is een leuke school!

Als ik naar de toekomst kijk hoop ik dat studenten meer gemotiveerd worden door de lessen en niet meer denken: ik skip dit uurtje wel. Voorheen zag je dit veel met het online onderwijs. Hier ligt denk ik ook een grote rol voor de docenten, zij kunnen studenten motiveren door alles uit hun vak te halen. Het echt leuk proberen te maken, ook als ze een vak geven waar niet per se de interesses van de studenten liggen.”

Didactische inzet van digitale tools

Het versterken van digitale vaardigheden van docenten en het verder brengen van digitaal onderwijs. Dat is het doel van het in 2020 gestarte roc-brede i-coach-traject. Robin van der Horst, teamleider en docent van de ICT-opleiding in Lelystad, is een van de i-coaches binnen ROC van Amsterdam - Flevoland. MBO College Lelystad was een van de eerste colleges binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland dat tijdens corona volledig overging op online onderwijs. Maar digitalisering betekent meer dan online lesgeven. Elke tien weken kunnen onderwijsteams in Lelystad kiezen uit minimaal drie workshops. In de categorie ‘digitalisering’ worden nieuwe tools geïntroduceerd. Onlangs nodigde Robin van der Horst een collega uit Almere uit voor een workshop rond het ‘Blended Golfjesspel’. “Een onderwijskundig spel waarmee docenten kunnen experimenteren met het combineren van on- en offline onderwijs. Welk onderdeel van de les leent zich voor zelfstandig werken? Wat kan online?” Zelf maakte hij voor de opleiding Uiterlijke Verzorging een aantal ‘kennisclips’: tutorial-achtige video’s gefilmd met een GoPro. Deze filmpjes zijn vervolgens weer makkelijk te embedden in Canvas, het leermanagementsysteem. Hij hoopt er meer collega’s voor te enthousiasmeren. Net als voor slim gebruiken van ChatGPT, bijvoorbeeld bij het maken van een quiz om te toetsen of de lesstof begrepen is. Robin van der Horst: “We hoeven niet allemaal digitaal expert te worden. Ik hoop collega’s vooral te inspireren hoe je digitale tools bewust kunt inzetten voor het onderwijs.”

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

57,6%

Aantal
studenten

1.030

Tevredenheid

medewerkers

7,0

Tevredenheid

studenten

6,8

MBO College Lelystad

Statistieken

De hele stad als leslokaal

Koffiedrinken met bewoners van een verzorgingshuis. Of samen ontbijten in een buurthuis. Het is onderdeel van het lesprogramma van een bijzonder nieuw traject in Lelystad: Pre-Entree. Pre-Entree is bedoeld voor studenten wiens Nederlands nog niet goed genoeg is om de lessen van de Entree-opleidingen te kunnen volgen. In een programma van twintig weken worden zij ondergedompeld in de Nederlandse taal, studie- en digitale vaardigheden en burgerschap. Daarnaast maken ze kennis met de richtingen waar ze binnen Entree voor kunnen kiezen. “Dat doen ze niet alleen in de klas, maar op zoveel mogelijk plekken in de stad”, vertelt Bertina de Vries, projectleider Anderstaligen in Lelystad. “Zo verrijken ze hun woordenschat als consument, klant of deelnemer.” Elk bezoek wordt voorbereid in de klas, legt Bertina uit. “Welke zinnen kun je gebruiken als je in een winkel naar iets op zoek bent? Welke begrippen kom je tegen bij het aansluiten van een lamp?”

De eerste groep heeft het traject afgerond. Hun taalniveau is sterk verbeterd, weet Bertina de Vries. Ze vindt het prachtig om te zien als het studenten lukt ook hun eigen kwaliteiten onder woorden te brengen. “Bijvoorbeeld: ik ben creatief. Of: ik hou van zelfstandig werken. Zo leren ze ook zichzelf beter kennen.” Alle deelnemers zijn inmiddels doorgestroomd naar een Entree-opleiding. Het pre-Entree-traject maakt deel uit van Lelytalent, een project waarin het bedrijfsleven en MBO College Lelystad gezamenlijk kansrijke jongeren voorbereiden op werk. Het zijn juist de branches waarin veel vacatures zijn, zoals de techniek en de zorg, wat hen aanspreekt, zegt Bertina. “Een win-winsituatie dus!”

Meer opties voor studenten Techniek en Technologie

Meer keuze voor studenten, minder werkdruk voor docenten én beter onderwijs. Dat is het resultaat van de clustering van de opleidingen Bouw, Mobiliteit, Logistiek en ICT. In plaats van ieder voor zich opereren deze vier teams nu zo veel mogelijk als één team: Techniek en Technologie. Voorheen had elk van die teams zijn eigen zorgcoördinator, nu hebben ze er samen één. “Het zijn praktische opleidingen die veel met elkaar gemeen hebben”, zegt opleidingsmanager Martijn Koelewijn. “Vaak spelen er vergelijkbare thema’s.” Zo wordt het kwaliteitsborgingssysteem gezamenlijk uitgevoerd. De concentratie van taken leidt tot meer efficiëntie. “Alleen al dat we nu elke drie weken met alle collega’s bij elkaar zitten, scheelt enorm. Je kunt gebruikmaken van elkaars kennis en kunde.” Ook voor de studenten is dat goed nieuws. Waar studenten van elke opleiding voorheen konden kiezen uit drie of vier keuzedelen zijn dat er nu acht. Elk team ontwikkelt twee keuzedelen die voor alle Techniek en Technologie studenten beschikbaar zijn. Martijn Koelewijn: “Docenten kunnen meer tijd aan die modules besteden. Dat komt de onderwijskwaliteit ten goede.” Niet ieder vak is even relevant voor alle studenten: iemand die ICT doet zal niet snel voor een keuzedeel APK gaan. Onderwerpen als veiligheid op de werkvloer of ‘lean werken’ zijn dat wél. “De eigenheid van elke opleiding blijft gewaarborgd, maar waar logisch, versterken we elkaar.” Dat is ook het idee achter de nauwere samenwerking met MBO College Almere binnen de derde leerweg. Binnen dit flexibele onderwijstraject trekken techniek- en technologie-opleidingen van de twee colleges meer samen op. “Daarbij concentreren wij ons op de bouw en Almere op installatietechniek. We verwijzen studenten vaker naar elkaars door. Ook zo valt er voor studenten meer te kiezen.”