Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Deel deze pagina

Op MBO College Almere worden studenten als toekomstige vakmensen opgeleid door middel van twee concepten. Binnen het Globe-gebouw volg je als student contextrijk en betekenisvol onderwijs. Het college biedt ook trajecten aan voor studenten die na hun opleiding verder willen leren. Het doel is dat elke schoolverlater via deze weg een succeservaring rijker is. Of dat nu een diploma is, een mbo-certificaat of een praktijkverklaring. En dan het Atlas-gebouw. Hier staan opleidingen in de ICT, techniek en zorg & welzijn centraal. Tijdens de opleiding is er ruimte om te experimenteren en leer je een vak waarmee je de wereld niet alleen kunt veroveren, maar ook een stukje beter kunt maken. Welke opleiding een student ook volgt, MBO College Almere biedt, in samenwerking met Almeerse bedrijven en organisaties, onderwijs dat aansluit bij wat zowel de student als het werkveld nodig heeft. De leerbehoefte van de student staat centraal. Geen student is hetzelfde. MBO College Almere biedt daarom op verschillende manieren maatwerk zodat de leerroute past bij de behoeften en talenten van de student. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.

MBO College Almere

Angeline van den Hoek

studeert Verpleegkunde op MBO College Almere

“Ik hoop dat er in 2026 gekeken wordt naar hoe onderwijs goed kan werken voor iedereen”

Angeline van den Hoek studeert Verpleegkunde op MBO College Almere. Ze is ooit als klassenvertegenwoordiger doorgestroomd naar de studentenraad van haar college, maar is nu voorzitter van de Centrale Studentenraad. “Eigenlijk vind ik alles in het kader van het verbeteren van het onderwijs interessant, dus daar past een rol in de studentenraad heel goed bij.”

In 2021 zijn we binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland gestart met een nieuwe meerjarenstrategie. Sociale innovatie, duurzaamheid en diversiteit & inclusie zijn de dragende strategische thema’s. Daarnaast zijn er vijf andere belangrijke thema’s waar met behulp van kennisnetwerken vorm aan wordt gegeven. Wij vroegen Angeline naar de meerjarenstrategie op haar college.

Angeline vertelt dat er op haar college veel gedaan is in het kader van duurzaamheid, zoals het plaatsen van zonnepanelen, waar de studentenraad veel over heeft gesproken met de directie. “MBO College Almere is een ouder pand waardoor het niet zo duurzaam is als je zou willen. Dus is er in samenwerking met de directie een plan gemaakt om zonnepanelen te plaatsen. Het geld dat daarmee bespaard zou worden op de energierekening zou dan geïnvesteerd worden in de verduurzaming van het gebouw. En dit is ook gebeurd. Er is met speciale infrarood drones rond het gebouw gevlogen om te kijken waar we de meeste warmte verloren. Zo hebben we in kaart gebracht op welke plekken er beter geïsoleerd moest worden. Dus het geld dat bespaard is door de zonnepanelen is geïnvesteerd in het isoleren van het gebouw.”

Zelf heeft Angeline het meeste met inclusie. “Inclusie in de brede zin vind ik erg belangrijk. Zoals het gezamenlijk hijsen van de regenboogvlag met studenten, maar ook dat studenten die in een rolstoel zitten of autisme hebben bijvoorbeeld goed les kunnen krijgen en daarvoor niet per se naar speciaal onderwijs hoeven.” Op haar college zijn ze verder actief in het organiseren van jaarlijks terugkerende evenementen die in het teken staan van inclusie, zoals Keti Koti en de Mental Health Week.

In de toekomst ziet Angeline veel groei. “Ik merk dat er op collegeniveau best veel gekeken wordt naar de meerjarenstrategie en bij veel opleidingen wordt er aandacht aan besteed. Ook wij als studenten zijn hier steeds meer bij betrokken. Dus ik denk dat we in 2026 erg gegroeid zullen zijn wat betreft de doelen uit de strategie en dat er een goede basis is neergezet van waaruit we verder kunnen.”

Leren van en met elkaar

MBO College Almere is ervan overtuigd dat je succeservaringen bereikt door niet alleen ván, maar ook mét elkaar te leren. Daarom organiseert het college ontmoetingen tussen studenten onderling, tussen medewerkers én tussen medewerkers en studenten. De gedachte hierachter is dat je elkaars meerwaarde beter ziet door team- en beroepsoverstijgend te werken. Daarbij komt; samen ben je sterker dan alleen.

Hybride leeromgeving

Om ervoor te zorgen dat wat de studenten leren past bij waar ze in de praktijk mee te maken krijgen, koppelt MBO College Almere het onderwijs aan de werkvloer. We noemen dit contextrijk onderwijs. Dit doet het college bijvoorbeeld in samenwerking met zorginstellingen en kinderopvanglocaties. De docent geeft wekelijks les op de werkvloer en denkt vanuit de praktijk. Welke kennis en vaardigheden heeft de student op die locatie nodig? Wat speelt er? Wat is de zorgvraag? Wat is het ziektebeeld? Op basis daarvan worden theoretische kaders en vaardigheden besproken, situaties geoefend en vindt er reflectie plaats. De docent, die het curriculum kent, wordt hierin ondersteund door een begeleider van de instelling, die weet wat belangrijk is in de organisatie. Johan Trouw, coördinerend verpleegkundige bij woonzorgcentrum Flora is betrokken bij het leerteam. “We hebben onlangs een verdieping geopend met appartementen voor mensen met dementie. Deze etage wordt gerund door studenten. Ze worden begeleid door een verpleegkundige en dagelijks draagt één student, meestal een ouderejaars, de verantwoordelijkheid. Contextrijk onderwijs biedt veel voordelen. De studenten kunnen beter de vertaalslag maken van theorie en praktijk én ze leren van elkaar. Tijdens de les wordt aandacht besteedt aan actuele thema’s binnen onze zorginstelling die passen in het onderwijsprogramma. Hoe je omgaat met mensen met dementie bijvoorbeeld. Wat zijn hun behoeftes en routines? En welke gedragsproblematiek komen ze tegen? We zijn tevreden over de samenwerking met MBO College Almere en kijken uit naar de verdere ontwikkeling.”

MBO College Almere

Statistieken

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,5

Tevredenheid

medewerkers

7,1

Tevredenheid studenten

6,8

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

64,3%

Aantal
studenten

3.164

Flexibilisering van het onderwijs

Immanuel Ranchor (19) studeert Technicus Engineering op niveau 4. Hij is blij met deze flexibele gang van zaken. “Ik begon hier op mijn 17e, zit nu in mijn derde jaar en doe in principe volgend jaar examen. Daarna wil ik aan de slag als lasser op een booreiland. Maar het kan zijn dat ik volgend jaar besluit mijn examen een jaar uit te stellen, zodat ik me nog meer kan ontwikkelen als lasser. Daarover ben ik in gesprek met mijn coach die mij zonder oordeel of prestatiedrang helpt met vragen over mijn studie. Hij is er trouwens ook als ik persoonlijke problemen heb. Dat ik mijn eigen pad en tempo kan bepalen, vind ik prettig. Daardoor presteer ik beter. En ik weet dat mijn medestudenten daar net zo over denken.”

Bij MBO College Almere is de flexibilisering van het onderwijs ver doorgevoerd. Bij de technische opleidingen kunnen studenten namelijk zelf bepalen wanneer ze instromen, hoe lang ze over hun opleiding doen en ze kunnen niveau- en opleiding doorbroken onderwijs volgen. Met andere woorden, het opleidingstraject is afgestemd op de behoeften, situatie en interesses van de student. Doordat het onderwijsaanbod is opgeknipt in stukjes, zogenaamde cursussen, hebben de studenten geen rooster of vaste lessen. Inmiddels omarmt MBO College Almere deze noodzaak tot flexibilisering en wordt modulair onderwijs ook bij de software development- en zorgopleidingen ingezet. In de toekomst wordt dit ook in de rest van de organisatie doorgevoerd.

is dat het heeft geleid tot een herwaardering van de school. Een school is meer dan een plek waar kennis vergaard wordt. Het is een sociale ontmoetingsplaats, een plek waar je als mens gevormd wordt. Daarom creërt MBO College Almere bijzondere belevingsmomenten met elkaar. Een Halloween-, lente- of pompoenfeest bijvoorbeeld. Tot slot heeft COVID doen inzien dat anderstalige studenten ook ná de pandemie extra aandacht nodig hebben. Daarom heeft het college een speciaal taal- en rekencentrum geopend en is er een gespecialiseerde docent voor anderstaligen aangenomen.

Onderwijs na de coronaperiode

De coronaperiode is voorbij. Achteraf kunnen we zeggen dat de pandemie ons ook mooie dingen heeft gebracht. Zo konden we meters maken met online onderwijs, zagen we het belang in van de flexibilisering van het onderwijs én leerden we maatwerk te leveren tijdens stageperiodes. En omdat digitalisering in het onderwijs de toekomst is, zet MBO College Almere deze ontwikkeling voort. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de digitale leeromgeving Canvas. We zien ook dat een lange periode van online onderwijs veel impact heeft gehad op de motivatie en het welzijn van studenten. Wat de pandemie ons op dit vlak heeft gebracht,

Op MBO College Almere worden studenten als toekomstige vakmensen opgeleid door middel van twee concepten. Binnen het Globe-gebouw volg je als student contextrijk en betekenisvol onderwijs. Het college biedt ook trajecten aan voor studenten die na hun opleiding verder willen leren. Het doel is dat elke schoolverlater via deze weg een succeservaring rijker is. Of dat nu een diploma is, een mbo-certificaat of een praktijkverklaring. En dan het Atlas-gebouw. Hier staan opleidingen in de ICT, techniek en zorg & welzijn centraal. Tijdens de opleiding is er ruimte om te experimenteren en leer je een vak waarmee je de wereld niet alleen kunt veroveren, maar ook een stukje beter kunt maken. Welke opleiding een student ook volgt, MBO College Almere biedt, in samenwerking met Almeerse bedrijven en organisaties, onderwijs dat aansluit bij wat zowel de student als het werkveld nodig heeft. De leerbehoefte van de student staat centraal. Geen student is hetzelfde. MBO College Almere biedt daarom op verschillende manieren maatwerk zodat de leerroute past bij de behoeften en talenten van de student. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke en professionele ontwikkeling.

MBO College Almere

Angeline van den Hoek

studeert Verpleegkunde op MBO College Almere

“Ik hoop dat er in 2026 gekeken wordt naar hoe onderwijs goed kan werken voor iedereen”

Angeline van den Hoek studeert Verpleegkunde op MBO College Almere. Ze is ooit als klassenvertegenwoordiger doorgestroomd naar de studentenraad van haar college, maar is nu voorzitter van de Centrale Studentenraad. “Eigenlijk vind ik alles in het kader van het verbeteren van het onderwijs interessant, dus daar past een rol in de studentenraad heel goed bij.”

In 2021 zijn we binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland gestart met een nieuwe meerjarenstrategie. Sociale innovatie, duurzaamheid en diversiteit & inclusie zijn de dragende strategische thema’s. Daarnaast zijn er vijf andere belangrijke thema’s waar met behulp van kennisnetwerken vorm aan wordt gegeven. Wij vroegen Angeline naar de meerjarenstrategie op haar college.

Angeline vertelt dat er op haar college veel gedaan is in het kader van duurzaamheid, zoals het plaatsen van zonnepanelen, waar de studentenraad veel over heeft gesproken met de directie. “MBO College Almere is een ouder pand waardoor het niet zo duurzaam is als je zou willen. Dus is er in samenwerking met de directie een plan gemaakt om zonnepanelen te plaatsen. Het geld dat daarmee bespaard zou worden op de energierekening zou dan geïnvesteerd worden in de verduurzaming van het gebouw. En dit is ook gebeurd. Er is met speciale infrarood drones rond het gebouw gevlogen om te kijken waar we de meeste warmte verloren. Zo hebben we in kaart gebracht op welke plekken er beter geïsoleerd moest worden. Dus het geld dat bespaard is door de zonnepanelen is geïnvesteerd in het isoleren van het gebouw.”

Zelf heeft Angeline het meeste met inclusie. “Inclusie in de brede zin vind ik erg belangrijk. Zoals het gezamenlijk hijsen van de regenboogvlag met studenten, maar ook dat studenten die in een rolstoel zitten of autisme hebben bijvoorbeeld goed les kunnen krijgen en daarvoor niet per se naar speciaal onderwijs hoeven.” Op haar college zijn ze verder actief in het organiseren van jaarlijks terugkerende evenementen die in het teken staan van inclusie, zoals Keti Koti en de Mental Health Week.

In de toekomst ziet Angeline veel groei. “Ik merk dat er op collegeniveau best veel gekeken wordt naar de meerjarenstrategie en bij veel opleidingen wordt er aandacht aan besteed. Ook wij als studenten zijn hier steeds meer bij betrokken. Dus ik denk dat we in 2026 erg gegroeid zullen zijn wat betreft de doelen uit de strategie en dat er een goede basis is neergezet van waaruit we verder kunnen.”

Leren van en met elkaar

MBO College Almere is ervan overtuigd dat je succeservaringen bereikt door niet alleen ván, maar ook mét elkaar te leren. Daarom organiseert het college ontmoetingen tussen studenten onderling, tussen medewerkers én tussen medewerkers en studenten. De gedachte hierachter is dat je elkaars meerwaarde beter ziet door team- en beroepsoverstijgend te werken. Daarbij komt; samen ben je sterker dan alleen.

Hybride leeromgeving

Om ervoor te zorgen dat wat de studenten leren past bij waar ze in de praktijk mee te maken krijgen, koppelt MBO College Almere het onderwijs aan de werkvloer. We noemen dit contextrijk onderwijs. Dit doet het college bijvoorbeeld in samenwerking met zorginstellingen en kinderopvanglocaties. De docent geeft wekelijks les op de werkvloer en denkt vanuit de praktijk. Welke kennis en vaardigheden heeft de student op die locatie nodig? Wat speelt er? Wat is de zorgvraag? Wat is het ziektebeeld? Op basis daarvan worden theoretische kaders en vaardigheden besproken, situaties geoefend en vindt er reflectie plaats. De docent, die het curriculum kent, wordt hierin ondersteund door een begeleider van de instelling, die weet wat belangrijk is in de organisatie. Johan Trouw, coördinerend verpleegkundige bij woonzorgcentrum Flora is betrokken bij het leerteam. “We hebben onlangs een verdieping geopend met appartementen voor mensen met dementie. Deze etage wordt gerund door studenten. Ze worden begeleid door een verpleegkundige en dagelijks draagt één student, meestal een ouderejaars, de verantwoordelijkheid. Contextrijk onderwijs biedt veel voordelen. De studenten kunnen beter de vertaalslag maken van theorie en praktijk én ze leren van elkaar. Tijdens de les wordt aandacht besteedt aan actuele thema’s binnen onze zorginstelling die passen in het onderwijsprogramma. Hoe je omgaat met mensen met dementie bijvoorbeeld. Wat zijn hun behoeftes en routines? En welke gedragsproblematiek komen ze tegen? We zijn tevreden over de samenwerking met MBO College Almere en kijken uit naar de verdere ontwikkeling.”

Flexibilisering van het onderwijs

Bij MBO College Almere is de flexibilisering van het onderwijs ver doorgevoerd. Bij de technische opleidingen kunnen studenten namelijk zelf bepalen wanneer ze instromen, hoe lang ze over hun opleiding doen en ze kunnen niveau- en opleiding doorbroken onderwijs volgen. Met andere woorden, het opleidingstraject is afgestemd op de behoeften, situatie en interesses van de student. Doordat het onderwijsaanbod is opgeknipt in stukjes, zogenaamde cursussen, hebben de studenten geen rooster of vaste lessen. Inmiddels omarmt MBO College Almere deze noodzaak tot flexibilisering en wordt modulair onderwijs ook bij de software development- en zorgopleidingen ingezet. In de toekomst wordt dit ook in de rest van de organisatie doorgevoerd. Immanuel Ranchor (19) studeert Technicus Engineering op niveau 4. Hij is blij met deze flexibele gang van zaken. “Ik begon hier op mijn 17e, zit nu in mijn derde jaar en doe in principe volgend jaar examen. Daarna wil ik aan de slag als lasser op een booreiland. Maar het kan zijn dat ik volgend jaar besluit mijn examen een jaar uit te stellen, zodat ik me nog meer kan ontwikkelen als lasser. Daarover ben ik in gesprek met mijn coach die mij zonder oordeel of prestatiedrang helpt met vragen over mijn studie. Hij is er trouwens ook als ik persoonlijke problemen heb. Dat ik mijn eigen pad en tempo kan bepalen, vind ik prettig. Daardoor presteer ik beter. En ik weet dat mijn medestudenten daar net zo over denken.”

Percentage
gediplomeerden
(jaarresulaat)

64,3%

Aantal
studenten

3.164

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,5

Tevredenheid

medewerkers

7,1

Tevredenheid

studenten

6,8

MBO College Almere

Statistieken

Onderwijs na de coronaperiode

De coronaperiode is voorbij. Achteraf kunnen we zeggen dat de pandemie ons ook mooie dingen heeft gebracht. Zo konden we meters maken met online onderwijs, zagen we het belang in van de flexibilisering van het onderwijs én leerden we maatwerk te leveren tijdens stageperiodes. En omdat digitalisering in het onderwijs de toekomst is, zet MBO College Almere deze ontwikkeling voort. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de digitale leeromgeving Canvas. We zien ook dat een lange periode van online onderwijs veel impact heeft gehad op de motivatie en het welzijn van studenten. Wat de pandemie ons op dit vlak heeft gebracht, is dat het heeft geleid tot een herwaardering van de school. Een school is meer dan een plek waar kennis vergaard wordt. Het is een sociale ontmoetingsplaats, een plek waar je als mens gevormd wordt. Daarom creërt MBO College Almere bijzondere belevingsmomenten met elkaar. Een Halloween-, lente- of pompoenfeest bijvoorbeeld. Tot slot heeft COVID doen inzien dat anderstalige studenten ook ná de pandemie extra aandacht nodig hebben. Daarom heeft het college een speciaal taal- en rekencentrum geopend en is er een gespecialiseerde docent voor anderstaligen aangenomen.